ADOLESCÈNCIA EXTRAVIADA
El Roto en una de les seves vinyetes descriu
un jove amb característiques punk que es diu: “m’he apuntat a una penya i ja no
penso com jo”. Algú ha descrit aquesta joventut així: “Impulsius, inconscients,
capritxosos impunes. Reietons que arrosseguen el grup o serfs que segueixen el
líder sense importar-os el dany i el dolor que poden causar, entre altres
motius perquè cap d’ells és capaç de posar-se en el lloc de la víctima”.
L’autor d’aquesta citació considera els components de les bandes del carrer,
antisocials, persones mancades d’empatia, dit de manera més clara, mancades
d’autèntic amor per les persones. Aquesta mancança es reflecteix en el tracte
que donen als sense sostre, als grups socials
marginals, als afins polític d’un altre signe, les minories religioses,
per les que es decideixen per una altra sexualitat. No es pot deixar de banda
la violència contra la dona. “La Manada” ha donat nom a aquests grups de jovent
que gaudeixen vexant les dones.
Una ressenya de fa un parell o tres danys. La
data no importa perquè encaixa perfectament amb alguns esdeveniments d’avui:
“Sis menors d’edat van ferir amb una ampolla de vidre un indigent que dormia al
carrer, en el barri d’Horta de Barcelona, durant la matinada d’ahir”. Notícies
semblants es repeteixen sovint i s’intenta neutralitzar-les encenent espelmes,
guardant minuts de silencia, amb parlaments denunciant els vils fets. Les
bandes d’adolescents incívics segueixen protagonitzant excessos antisocials
perquè les protestes pacífiques no serveixen per canviar la manera de ser
violenta d’aquests adolescents que desconeixen què és l’amor de Déu i que
puguin fer el que vulguin amb aquells col·lectius o persones que no els cauen
bé.
Tota la Paraula de Déu és útil per a instruir
en justícia perquè les persones s’estimin les unes a les altres i es busquin
mútuament el seu bé. Amor, ingredient tant necessari per aconseguir una
societat pacifica en la que desaparegui la por a que un indigent sigui
maltractat o assassinat per dormir al carrer, o que una persona que hagi
escollit una sexualitat distinta de la normal sigui ultratjada o que una dona
que camini sola sigui assaltada per una manada de depredadors sexuals que són
incapaços de controlar les seves passions. Ens ajudarà a trobar solució el
llibre de Proverbis.
El text que necessitem comentar que aporti
llum al comportament punk que El Roto mostra en la seva vinyeta, el tenim a
Proverbis 1. El propòsit de Déu per escriure Proverbis per la mà de Salomó “és
donar prudència als inexperts: al jove coneixement i discreció” (1:4). El Pare
celestial que sent un amor profund vers el seu fill díscol en la paràbola del
“Fill pròdig”, cada dia en fer-se clar surt al camí esperant veure en la
llunyania el retorn del fill que se n’havia anat a un país llunyà on havia
malgastat la hisenda vivint en
permanent xerinola. Un dia el veu venir, s’avança corrent vers ell. Es llença
damunt d’ell i l’abraça amb força i li perdona el pecat del seu fill retrobat.
El Pare celestial es dirigeix vers cadascun dels fills pròdigs i ens diu:
“Escolta, fill meu la instrucció del teu pare, i no rebutgis l`ensenyament de la
teva mare, perquè seran una diadema de gràcia per al teu cap, i collars al
voltant del teu coll” (vv. 8,9). De moment pot ser possible que no se’n faci cas del consell patern, que no
sigui ben rebut. Mes tard pot ser possible que el cor compungit es digui: “Si
hagués fet cas al que em deia el pare!” Aquelles paraules que semblava havien
caigut en sac foradat, que s’havien quedat endormiscades en el fons de l’ànima,
un dia es desperten i fan reflexionar el fill rebec que creia que els consells
paterns no tenien cap altre propòsit que fer-li la guitza.
Un consell als adolescents: Pel fet de
robar-se Proverbis en la Bíblia les recomanacions que dóna són atemporals, no
envelleixen, no caduquen, són oportunes pels joves d’avui: “Fill meu, si els
pecadors et volen seduir, no hi consentis. Si et diuen: vine amb nosaltres,
estiguem-nos a l’aguait per vessar sang, parem una emboscada a l’innocent sense
motiu, engolim-nos vius com el sepulcre, i sensers, com els qui baixen a la
fossa” (vv. 10-12). El pare engoixat perquè el fill es pugui veure atrapat per
una “manada” d’adolescents incívics que no tenen manies de cometre actes
delictius, li diu: “Fill meu no vagis pel camí d’ells, guarda el teu peu del
d’ells, perquè els seus peus corren cap el mal, i s’apressen a vessar sang.
Veritablement és decebedor de parar la xarxa
davant dels ulls de qualsevol ocell, i ells es posen a l’aguait de la
seva pròpia sang, posen una emboscada contra les seves pròpies ànimes. Així són
els camins de tots els que cobegen el guany injust, que pren la vida dels seus
posseïdors” (vv. 15-19).
Salomó inspirat per l’Esperit Sant concedeix
més saviesa a les aus que als adolescents infatuats. Els ocells si veuen que es
prepara un llaç no s’hi deixaran enganxar. Els adolescents que no creuen que hi
hagi una Llei superior que regula les seves vides recorren el camí ample que
els porta a la perdició “a la seva pròpia sang, posen una emboscada contra les
seves pròpies ànimes” (v.18). Al no tenir temor de Déu els adolescents que
viuen com si no hi hagués Llei es converteixen en necis que no s’adonen que
posen en el camí trampes que són la seva perdició. Pare meu que ets en el cel
he pecat contra tu. Perdona’m.
Octavi
Pereña i Cortina
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada