¿SÓN ÀNGELS ELS HOMES?
Dacia Mariani, novel·lista, poeta, dramaturga,
va estar internada en el camp de concentració de Nogaya, Japó, des dels set als
nou anys. Ima Sanchís que l’entrevista li diu què n’ha fet d’aquella
experiència. La resposta és. “Aquella infantesa terrible va donar pas a la
serenitat. La pau em va permetre curar-me, menjar, vestir-me, però
l’experiència que vaig viure sempre hi és. No aconsegueixo llençar res de
menjar, és una obsessió, i la mort propera o aliena m’espera literalment a cada
cantonada”. La periodista li diu: Ha indagat en l’ànima humana. Respon Mariani: “No crec en la bondat natural de
l’ésser humà, considero que pot ser el pitjor dels animals: malvat i brutal,
per això crec en l’educació, l’ètica, les lleis. I l’humà s’ha de regular, no
se’l pot deixar a si mateix”.
Dacia Mariani diu. “No crec en la bondat
natural de l’ésser humà, considero que pot ser el pitjor dels animals: malvat i
brutal”. No explica com ha arribat a tenir aquest concepte tan negatiu de
l’ésser humà. Ben segur que l’experiència que va tenir en el camp de
concentració japonès i la pobresa que no la va abandonar vivint a Sicilià hi ha
contribuït. Si Dacia Mariani no explica per què l’ésser humà “pot ser el pitjor dels animals: malvat i
brutal”, la Bíblia sí que ho fa. El trist és que les persones en general no en
volen saber res d’aquest llibre perquè consideren que els autors humans el van
escriure per defensar els interessos de les religions. S’equivoquen els que
tenen aquest concepte de la Bíblia. Els qui són deixebles d’aquestes opinions
sovint les tenen sense haver-la llegit. Si la llegissin amb l’afany de saber
què realment diu aquest llibre tan controvertit es trobarien amb la sorpresa
que no defensa les religions. Ataca amb duresa els religiosos que diuen però
que no fan el que la Bíblia ensenya. Tergiversen intencionadament el seu sentit
i desencaminen els homes allunyant-los de Déu. Desitjaria que el lector que ha
llegit fins aquí no abandoni la lectura perquè intentaré fer-li veure per què
“l’ésser humà pot arribar a ser el pitjor dels animals: malvat i brutal”.
L’ateu no pot exculpar el seu negativisme: “Ja
que allò que es coneix de Déu els és manifestat, perquè Déu els ho ha fet
saber. Perquè les coses invisibles d’Ell, el seu poder etern i la seva
divinitat, són clarament visibles des de la creació del món i es comprenen a
través de les coses creades, a fi que siguin inexcusables” (Romans 1: 19,20).
La creació a partir de lo immediat fins
l’expansió sideral, tot tan ben sincronitzat i meravellós és el primer
predicador que l’ésser humà escolta. Malauradament no li fa cas. El text
segueix dient: “Perquè tot i havent conegut Déu, no el van glorificar com a Déu
i no li van donar gràcies, sinó que van esdevenir vans en els seus raonaments i
el seu cor insensat es va enfosquir. Afirmant ser savis es van tornar necis, i
van canviar la gloria del Déu incorruptible per una imatge semblant a l’home
corruptible, a ocells, a quadrúpedes i a rèptils” (vv. 21-23). Malgrat les
seves manifestacions externes de negar Déu, en el fons el necessiten. D’aquesta
necessitat neix la idolatria. Havent abandonat el Déu invisible que la creació
anuncia l’han substituït per déus que la seva imaginació transforma en objectes
d’adoració. Adorar imatges d’homes, quadrúpedes, ocells, rèptils, avui ens pot
semblar molt barroer. Avui ens considerem més educats que els antics però ens
fabriquem ídols dignes de la modernitat. Adorem els astres de l’esport i de
l’espectacle entre altres…Segueixen les passes dels antics pagans. Col·leccionen
objectes personals d’aquest déus i deesses. Són les relíquies que atresoren els
adoradors dels déus del segle XXI. Aquí no s’acaba la història. El text ens
explica quines són les conseqüències d’haver abandonat el Déu que la creació
anuncia i haver-lo substituït per déus de fabricació humana.
Comença la descripció de les conseqüències de
la idolatria: “Per això també Déu els va lliurar a passions deshonroses, que
fins les seves dones van canviar l’ús natural pel que és contra natura, i de la
mateixa manera els homes van deixar l’ús natural de la dona, i en la seva
lascívia es van abrusar els uns pels altres, homes amb homes cometent impudícia
que reben en si mateixos la paga merescuda per la seva perversió” (vv. 26,27).
¿No reflecteix el text la societat actual amb la disbauxa sexual que la
caracteritza?
El comportament desassenyat dels idòlatres no
queda restringit en l’àmbit de l’alcova. Repercuteix a la societat: “I com
no van aprovar reconèixer Déu, Déu els
va lliurar a una ment reprovada a fer coses impròpies: estan plens de tota
injustícia , fornicació, malícia, cobejança, maldat, plens d’enveja, homicidis,
rivalitat, engany, malvolença, murmuradors, calumniadors, avorridors de Déu,
arrogants, orgullosos, fanfarrons, inventors de maldats, desobedients als
pares, desassenyats, deslleials, sense afecte natural, sense compassió, sense
misericòrdia” (vv.28-31).
Ara entra en escena el passotisme: “Aquests,
malgrat que coneixen la justa sentència de Déu que els qui practiquen tals
coses són dignes de mort, no sols les fan, sinó que també estan d’acord amb els
qui les practiquen” (v.32). la Bíblia és un llibre apropiat per a totes les
generacions, per això és Paraula de Déu. Ens recorda que ens podem convertir en
dimonis pel fet de donar l’esquena a Déu i adorar déus de fabricació humana.
Ara ja sabem per què “l’ésser humà pot
arribar a ser el pitjor dels animals: malvat i brutal”.
Octavi
Pereña i Cortina
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada